استانداردهای ASTM به چه معناست؟

ASTM_logo.svg

استانداردهای ASTM به چه معناست؟

استاندارد ASTM (American Society for Testing and Materials) در سال 1898 به عنوان سازمان آمریکایی آزمایش و مواد توسط مهندسان ایجاد شد و امروزه این انجمن با نام ASTM International شناخته می شود که بیش از 30000 عضو در بیش از 120 کشور دارد.

استاندارد ASTM (American Society for Testing and Materials) در سال 1898 به عنوان سازمان آمریکایی آزمایش و مواد توسط مهندسان ایجاد شد و امروزه این انجمن با نام ASTM International شناخته می شود که بیش از 30000 عضو در بیش از 120 کشور دارد. دفتر مرکزی ASTM در پنسیلوانیای آمریکا است اما دارای دفترهای بسیاری در تمام نقاط دنیا از جمله در کانادا، چین، بلژیک، مکزیک و … است.

استانداردهای این سازمان به صورت داوطلبانه توسط اعضای کمیته های فنی ASTM که شامل کاربران، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، دانشمندان و … هستند، تهیه و چاپ می شوند. کتاب سالانه استاندارد ASTM به خدمات، محصولات و صنایع مختلف می پردازد و شامل موارد زیر است:

روش های تحلیلی ساخت و ساز، روش های آزمایش فلز، لاستیک، پلاستیک، آهن، فولاد، فلزات غیرآهنی، چسب، عایق قطعات الکترونیکی، منسوجات، انرژی هسته ای، تجهیزات فنی در عمران، انرژی خورشیدی، دستگاه های پزشکی و …

استاندارد ASTM چه کاربردی دارد؟

 ASTM نه تنها یک استاندارد مورد اعتماد به شمار می آید، بلکه دوره­های مهارت، برنامه های آموزشی و … را نیز برای بهبود محصولات و خدمات ارائه می کند که برای کارکنان انواع صنایع در دسترس و قابل استفاده است. این سازمان همچنین برنامه هایی برای صدور گواهینامه­هایی که شامل تعداد زیادی از مواد و خدمات مطابق با استانداردها است را شامل می شود.

اما مهم ترین و پرکاربردترین استانداردهایی که انجمن ASTM ارائه می کند عبارت اند از:

استانداردهای فلزی: استانداردهای زیادی از انواع مختلف فلز مانند آلومینیوم، مس، چدن و …​​ ارائه می شود که در مورد محصولات ساخته شده از این فلزات و مصالح ساختمانی نیز صدق می کند. استانداردهای فلزی، خوردگی و فرسودگی فلزها را در گذر زمان و تحت فشار نیز مورد پوشش قرار می دهد.

استانداردهای فولادی: این استاندارد برای مشخص کردن انواع گوناگون فولاد از جمله فولاد ضد زنگ، کربن، فریتی و … مورد استفاده است. این فولادها در واقع برای تولید قطعات صنعتی، قطعات مکانیکی و دیگر لوازم جانبی از نرده های فولادی گرفته تا لوله های فولادی کاربردی هستند.

 

 

این اعلان را به اشتراک گذارید